Lær at drikke med måde

Hvis du drikker mere end det, Sundhedsstyrelsen anbefaler, har du en dårlig vane, der højst sandsynligt påvirker din hverdag negativt. Den gode nyhed er, at det er muligt at lægge vanen om. En ny bog hjælper dig med det.

Af Malene Bjerre

Det er dejligt at drikke et glas rødvin. Det smager godt, vi slapper af, og humøret stiger. Og så er det oven i købet sundt. En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed i januar måned slog f.eks. fast, at en daglig dosis alkohol mindsker risikoen for at udvikle blodprop i hjertet – og at det er en effekt, der ikke kan erstattes af motion. Men de gode virkninger gælder kun, hvis vi holder os under Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

To genstande om dagen. Højst fjorten om ugen, og aldrig mere end fire genstande pr. gang. Så meget må du drikke, hvis du er kvinde. For mænd er tallene tre, enogtyve og fem. Og hele 85 % af alle voksne danskere holder sig inden for grænserne. Men 15 % overskrider dem altså. Til gengæld drikker de næsten 80 % af al den alkohol, der indtages i Danmark.

For de mange med et overforbrug er der i dag kun ét tilbud – bliv helt afholdende. Man kan komme på antabus, blive behandlet efter Minnesotamodellen eller melde sig ind i Anonyme Alkoholikere. Men de fleste af dem, der drikker for meget, kan lære at få deres forbrug under kontrol, siger Bjarke Larsen, der har skrevet bogen ’Lær at drikke med måde’.

Vi lever i en alkoholkultur

Og hvis man kan lære at drikke med måde, er det en gevinst for de fleste. De kan beholde glæden ved alkohol, og det gør også deres liv lettere, eftersom vi lever i en alkoholkultur, siger Bjarke Larsen. ”I Danmark drikker vi alkohol, når vi fejrer noget. Det løfter stemningen og giver os gode oplevelser. Så hvis det eneste tilbud til folk, der drikker for meget, er hjælp til at blive afholdende, så vil mange af dem lade være med at bede om hjælp. De har ikke lyst til at holde helt op med at kunne nyde et glas vin. Og så fortsætter de med at drikke for meget og ender måske i et stort overforbrug, som tager magten fra dem,” siger Bjarke Larsen.

Derfor har han samlet og systematiseret den viden, der er om området, i en selvhjælpsbog. Han ved, hvad han taler om, for han har selv drukket for meget og har fået styr på det ved at bruge nogle af metoderne.

Værdier i stedet for grænser

Bogen bygger på den tankegang, at vores handlinger er styret af vores tanker, og hvis vi vil ændre handlingerne, må vi ændre vores måde at tænke på. Derfor skal du allerførst spørge dig selv: Hvorfor kan jeg godt lide at drikke? Får det dig til at slappe af, eller sætter det dig tværtimod op til fest? Drikker du, når du er alene eller sammen med andre? Når du er glad, eller når du er ked af det? Svaret kan hjælpe dig til at blive opmærksom på nogle vaner, du må ændre, eller nogle følelser, du må lære at håndtere anderledes. Du kan blive opmærksom på, at du måske slapper lige så godt af, hvis du nøjes med et enkelt glas og derefter går over til te.

Bogen sætter dig til at opregne fordele og ulemper ved at drikke med måde for på den måde at få dig til at tænke på gevinsterne i stedet for afsavnene ved at drikke mindre. Vi er, hvad vi tænker, og hvis du kan tænke det moderate alkoholforbrug som en måde at leve i overensstemmelse med dine værdier i stedet for som snærende grænser, er du kommet langt. Det er nemlig meget mere attraktivt at opnå noget dejligt end at undgå noget ubehageligt.

Drik langsomt

Det er en af pointerne i bogen, at mange af os simpelthen drikker for hurtigt og overdøver den indre stemme, der fortæller, hvornår vi har fået nok. Hvis vi drikker tre genstande hurtigt efter hinanden, mærker vi først virkningen af den første, når vi er i gang med den tredje, og tror derfor, at der skal mere til at give den oplevelse, vi går efter. Den magiske promille er 0,55, fastslår Bjarke Larsen. Når vi kommer over den, viser undersøgelser, giver alkoholen flere negative end positive følelser. Op til de 0,55 bliver vi gladere og mere afslappede, men derefter bliver vi i stigende grad angste og nedtrykte. De sundhedsmæssige fordele forsvinder også, når vi drikker mere end det. Derfor gælder det om at beregne, hvor mange genstande over hvor lang tid du kan drikke og stadig holde dig under grænsen. Det afhænger af, om du er kvinde eller mand, og af, hvor meget du vejer.

Bogen er fyldt med en række helt praktiske tips til, hvordan man bærer sig ad med at ændre sine drikkevaner. Begynd sent, slut tidligt, og drik masser af vand ind imellem, er nogle af dem. Og læg ud med en hel måned uden alkohol for at bryde den gamle vane.

Tabu at drikke for meget

Mens det i dag er helt accepteret at fortælle, at man er på slankekur, er overforbrug af alkohol et tabu, siger Bjarke Larsen. Og det vil han gerne gøre noget ved. ”Det er vigtigt, at man kan tale åbent om, at man drikker for meget,” siger han. ”Det skal være lige så uproblematisk at sige: Jeg skal kun have et enkelt glas, for jeg er ved at sætte mit forbrug ned, som at sige: Jeg vil gerne tabe fire kilo. Det håber jeg, bogen vil bidrage til.”

”Lær at drikke med måde” af Bjarke Larsen udkommer den 25. februar. Den er på 248 sider og koster 299 kroner.

Boks 1:

Drikker du for meget?

En række test kan vise dig, om du drikker for meget. Du skal svare på spørgsmål som:

  • Tænker du meget på, hvornår du kan få noget at drikke?
  • Er det svært for dig at stoppe, når du først har drukket et glas eller to?
  • Ville du ønske at folk ikke blandede sig i dine drikkevaner?
  • Drikker du nogensinde før aftensmaden?

Prøv testene på www.drikmedmaade.dk

Boks 2:

Sådan skruer du ned for dit forbrug

  • Drik af mindre glas.
  • Stil rødvinsflasken ude i køkkenet, så du skal rejse dig for at skænke et nyt glas.
  • Beslut, at der f.eks. skal gå 60 minutter imellem hver genstand. Sæt din mobiltelefon til at ringe, når tiden er gået.
  • Nip til vinen. Lav en konkurrence med dig selv om, hvor små mundfulde du kan drikke
  • Sæt glasset fra dig i stedet for at sidde med det i hånden.
  • Drik dyrere mærker. Pris og kvalitet følges som regel ad, og en god rødvin fylder mere i munden og varer længere.

Læs flere forslag i bogen.

”Jeg er blevet en bedre far”

Bjarke Larsen slingrede ned ad motorvejen til Sønderborg efter en forretningsmiddag i Odense. Han følte sig ikke for beruset til at køre, han skulle bare koncentrere sig lidt ekstra, tænkte han. Men en anden bilist bemærkede hans usikre kørsel og ringede efter politiet. Han blev standset, fik konstateret en promille på 1,48 og fik fradømt kørekortet i et år.

Alligevel gik der endnu et par år, før Bjarke Larsen for alvor så i øjnene, at han var nødt til at gøre noget ved sit alkoholproblem. Det var ikke, fordi det var rigtig slemt. Det var bare for meget. Når han kom hjem fra arbejde, tog han sig lige et glas at falde ned på. Så et til maden og et med ind i stuen bagefter. Og tre-fire-fem stykker mere, inden han gik i seng. Ikke så meget, at han ikke kunne passe sit arbejde, men nok til, at han tit avde ondt i hovedet næste morgen og var træt og uoplagt.

Men det allerværste var, at han blev fraværende, når han var sammen med sine børn. ”Min kone og jeg har altid prioriteret vores børn,” fortæller han. ”F.eks. synes vi ikke, de skal have fjernsyn på værelset, vi skal være sammen alle sammen. Men når jeg havde drukket fire glas vin, så gik det ud over kvaliteten af vores samvær. Hvis de kom og spurgte, om vi skulle spille kort, sagde jeg nej. Det gad jeg ikke.”

I dag drikker han med måde, og det oplever han som en stor gevinst. ”Nogle bliver jo søde og sjove, når de får noget at drikke, men jeg blev bare opfarende og dum. I dag har jeg et meget større overskud, og jeg har simpelthen også bedre tid. Derfor føler jeg ikke at jeg er underlagt nogle ubehagelige grænser for, hvor meget jeg må drikke. Jeg lever bare i overensstemmelse med mine værdier. Nu kan jeg være sådan i familien, som jeg gerne vil være.”

Bragt i Dagens puls, februar 2008

Dette indlæg blev udgivet i Dagens puls, Sundhed og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s